Lärandemål - Undervisningsekonomi Utbildnings Innovation - Carnegie Mellon University Articulate Your Learning Objectives Innan du bestämmer innehållet för att täcka i din kurs, ge din kurs en stark intern struktur som bidrar till att studera. Anpassning mellan tre huvudkurs komponenter garanterar en internt konsekvent struktur. Justering är när: MÅLEN formulerar de kunskaper och färdigheter du vill att studenterna ska förvärva vid kursens slut. BEDÖMNINGAR gör att instruktören kan kontrollera i vilken grad studenterna uppfyller inlärningsmålen. INSTRUKTIONSSTRATEGIER väljs för att främja elevinlärning för att möta mål När dessa komponenter inte är inriktade kan studenterna med rätta klaga på att testet inte hade något att göra med vad som var täckt i klassen, eller instruktörer kan känna att även om eleverna tjänar en godkänd kurs, har de verkligen behärskat materialet vid önskad nivå. Att jämföra dessa tre komponenter är en dynamisk process, eftersom en förändring i en nödvändigtvis påverkar de andra två. Ett sätt att närma sig kursdesign är att starta från lärandemålen, gå sedan vidare till de andra två komponenterna, och återgå cykeln iterativt efter behov. Att formulera dina inlärningsmål kommer att hjälpa dig: Du väljer och organiserar kursinnehåll och bestämmer lämpliga bedömningar och instruktionsstrategier. STUDENTER styr sina inlärningsinsatser på lämpligt sätt och övervakar sina egna framsteg. Mer information om hur tydliga lärandemål syftar till att studera lärande. (pdf) Lärandemål bör vara studentcentrerad. Vi, som instruktörer, har ofta en bra bild av vad vi vill uppnå i en given kurs: Vi vill täcka vissa ämnen, eller vi vill lära oss vissa idéer och färdigheter. Vi borde också tänka vad vi vill att studenterna ska kunna göra i slutet av kursen. Det är mycket praktiskt att formulera inlärningsmål genom att fylla i denna prompten: 8220 I slutet av kursen ska eleverna kunna .8221 Lärandemål ska bryta upp uppgiften och fokusera på specifika kognitiva processer. Många aktiviteter som fakulteten tror kräver en enda färdighet (till exempel skrivning eller problemlösning) innebär faktiskt en syntes av många komponentfärdigheter. För att behärska dessa komplexa färdigheter måste eleverna öva och uppnå kunskaper i diskreta kompetenskompetens. skrivning kan innebära att man identifierar ett argument, antecknar lämpliga bevis, organiserar stycken etc. Problemlösning kan kräva att man definierar parametrarna för problemet, väljer lämpliga formler etc. Att bryta ner färdigheterna gör att vi kan välja lämpliga bedömningar och instruktionsstrategier så att eleverna öva alla kompetenskompetenser. Lärandemål bör använda åtgärdsverken. Att fokusera på konkreta handlingar och beteenden gör det möjligt för oss att göra studentlärandet tydligt och kommunicerar studenterna till den typ av intellektuella insatser vi förväntar oss av dem. Exempel på inlärningsmål för en matteklass kan vara: 8220 Statsteorier8221 (medför memorisering och återkallelse) 8220 Bevissteorier8221 (medför tillämpning av kunskap) 8220 Använda teorem för att lösa problems8220 (medför tillämpning av kunskap) 8220 Bestäm när en given teori gäller8221 (involverar metakognitiv beslutsförmåga) Genom att använda åtgärdsverken kan du lättare mäta graden som studenterna kan göra vad du förväntar dig att göra. Lärandemål bör vara mätbara. Eftersom lärandemål ska vägleda valet av bedömningar kan de inte vara vaga. Alla inlärningsmål som vi har exemplifierat är mätbara genom att de pekar på en tydlig bedömning som lätt kan kontrollera om eleverna har behärskat den färdigheten (t. ex. fråga eleverna att ange en given stämning, ge eleverna en avhandling för att bevisa, fråga eleverna att lösa en lärobok problem som kräver tillämpning av en sats eller fråga eleverna vilken sats de skulle använda i en given situation). Några inlärningsmål som är vanliga, men som ofta används är: 8220Understand X8221 8220Hämta en fungerande kunskap om X8221 8220Går en uppskattning för X8221 Dessa mål kan klargöras genom att fråga oss: Vad skulle eleverna göra annorlunda om de verkligen förstår eller uppskattar X Articulating your learning Mål vid lämplig spannmål kan vara utmanande först. Här är några resurser för att hjälpa till: Lista över åtgärdsverken (pdf) 8211 en utgångspunkt för att skriva inlärningsmål Bloom8217s taxonomi 8211 taxonomi skapad för att kategorisera ett kontinuum av utbildningsmål Sample of learning goals from a variety of courses Kontakta oss för att prata med en Eberly kollega personligen. Undervisningsförmåga amp Educational Innovation cmu. eduteaching Eberly: (412) 268-2896 Blackboard: (412) 268-9090 169 Upphovsrätt 2008, 2015, Eberly Center for Undervisning Excellence amp Educational Innovation, Carnegie Mellon University. Eberly Center Blackboard Carnegie Mellon Carnegie Mellon HomeHow att utveckla en träningsstrategi För ofta mäts träning och framgång i en organisation utifrån antalet tränade sessioner och antalet personer på platsen. Detta representerar otillräckligt värdet av träning i en organisation. Utbildningen måste fokusera på att förbättra den nuvarande prestationen i en organisation, samt säkerställa att färdigheter finns bland anställda för framtida kompetenser som krävs av organisationen. Nedan följer en grafisk representation av alla innehållsområden som behandlas i denna artikel för att svara på frågan om hur man bygger ett organisationsutbildnings - och utvecklingsprojekt. Vad är en träningsstrategi En träningsstrategi är en för utbildning och utveckling i en organisation som kräver att genomförandet ska uppnå framgång. Det är en plan som behöver stödja optimeringen av personalkapitalet i organisationen. Det är viktigt att träningsstrategin är anpassad till organisationsstrategin och möjliggör dess vision att realiseras. Varför ha en träningsstrategi Många poäng kan ställas fram till förmån för varför du behöver en träningsplan. Den mest övertygande ligger dock i resultaten av en ny studie av 3 000 företag gjorda av forskare vid University of Pennsylvania. De fann att 10 av intäkterna - tillbringade på kapitalförbättringar, ökar produktiviteten med 3,9 till att utveckla humankapital, ökade produktiviteten med 8,5 Vad är komponenterna Hur skapas de? En strategi utformad men inte genomförd är värdelös För att kunna ta med om de bästa resultaten för träningsstrategin måste träningsprodukterna eller tjänsterna marknadsföras och befordras genom att manipulera följande: Fortsätt träningspass och framtidsinriktad. Se till att det finns praktisk överföring av inlärning. Utforma utbildningsplaner och inlärningsmål Sektioner av detta ämne inkluderar även biblioteksbloggar relaterade till utformning av utbildnings - och utvecklingsplaner Förutom artiklarna på den aktuella sidan, se även följande bloggar som har inlägg relaterade till att utforma utbildnings - och utvecklingsplaner. Skanna ner bloggarna för att se olika inlägg. Se även avsnittet quotRecent Blog Postsquot i sidofältet i bloggen eller klicka på quotnextquot nära botten av ett inlägg i bloggen. Bloggen länkar också till många gratis relaterade resurser. Förberedelser för att utforma din träningsplan Formålet med designfasen är att identifiera de lärandemål som tillsammans kommer att uppnå de övergripande mål som identifierades under behovsbedömningsfasen för systematisk träningsdesign. Du kommer också att identifiera de inlärningsaktiviteter (eller metoder) du behöver göra för att uppnå dina lärandemål och övergripande utbildningsmål. Innan du går igenom riktlinjerna i detta ämne, skulle läsaren dra nytta av att först granska informationen om formell och systematisk utbildning, särskilt ADDIE-modellen, vid Formell träningsprocesser - Instruktionssystemdesign (ISD) och ADDIE. Skanna sedan innehållet i den första fasen av ADDIE-modellen systematisk planering av träning, Utbildningsbehovsbedömning och analys: Identifiera utbildningsmål. (Denna designfas är den andra fasen av ADDIE-modellen.) Observera också att det finns ett dokument, fullständiga riktlinjer för att utforma din träningsplan. Det förklarar riktlinjerna från de olika ämnena om träningsplaner för att vägleda dig för att utveckla en träningsplan. Det dokumentet ger också en ram för att utforma din träningsplan som du kan använda för att dokumentera de olika aspekterna av din plan. Utforma dina lärandemål Lärandemål syftar till att ange den nya kunskap, färdigheter och förmågor som en elev ska uppnå genom att göra en inlärningsupplevelse, som en kurs, webbinar, självstudie eller gruppaktivitet. Uppnåendet av alla inlärningsmål bör leda till att alla övergripande utbildningsmål för utbildning och utvecklingserfarenheter uppnås. Förstå anpassningen, dimensioner och villkor i lärandemål Följande tabell visar hur lärandemålen är knutna till utbildningsmålen (identifierad under behovsbedömningsfasen), inlärningsmetoder, bevis på lärande och utvärderingsaktiviteter. övergripande resultat eller förmågor som du hoppas kunna uppnå genom att genomföra din träningsplan, t. ex. 1. Passera behörighetsprövningstestet vad du kommer att kunna göra som en följd av lärandes aktiviteter i den här planen, t. ex. 1. visa nödvändiga färdigheter i problemlösning och beslutsfattande 2. uppvisa erforderliga färdigheter i delegation vad du ska göra för att uppnå lärandemålen, t. ex. 1. slutföra en kurs i grundläggande tillsyn 2. ta itu med ett stort problem som innefattar att fatta stora beslut 3. delegera till en viss anställd i en månad 4. etc. bevis som produceras under din inlärningsverksamhet - det här är resultat som någon kan se, höra känna, läsa och lukta till exempel 1. kursens betyg 2. din skriftliga utvärdering av din problemlösning och beslutsfattande tillvägagångssätt 3. etc. bedömning och bedömning av beviskvaliteten för att avgöra om du uppnått lärandemålen eller inte Exempel Att förmedla naturen av välskrivna lärandemål För att hjälpa eleverna att förstå hur man utformar lärandemål, erbjuds följande exempel för att förmedla karaktären av lärandemål. Exemplen är inte avsedda att erbjudas som exempel för att anta ord för ord som lärandemål. Tränare och eller elever ska utforma sina egna inlärningsmål för att uppfylla sina övergripande utbildningsmål och matcha sina föredragna strategier för lärande. Lärandemålets ämne ingår i fetstil och kursiv. Lärandemålen är numrerade direkt nedan. Ämne: Kommunikation 1. Förklara fyra grundläggande principer för kommunikation (verbalt och icke-verbalt) och aktivt, empatisk lyssnande. 2.outline fyra hinder och broar till kommunikation 3. lista minst fyra sätt kommunikationsförmåga som uppmuntrar personal engagemang kommer att hjälpa till att kratta en positiv arbetsmiljö. Ämne: Mentorering 1. Förklara grundläggande arbetsuppgifter och standarder från arbetsbeskrivning till personal 2. Beskriv minst fem specifika inlärningsmål med personal genom att jämföra prestanda med arbetsuppgifter 3. Utarbeta en årlig plan med personal för att uppnå lärandebehov, handledning och belöningar Ämne: Effektiv coaching 1. Ange minst tre arbetsförväntningar för personal som fokuserar på att möta resident146s behov. 2. Planera fem strategier för att ge frekvent muntlig och icke-verbal uppmuntran och belöningar. 3. Identifiera specifika prestationshänsyn med personal som frågar efter möjliga lösningar och bestämma tillsammans metoder för att mäta framgångsrika resultat Ämne. Kulturell mångfald 1. Planera användbara strategier för att integrera ny personal i arbetsgruppen 2. Välj egna medel för att uppskatta hur värderingar och perceptioner påverkar kommunikationen 3. Tillhandahåll personal för en rad lärande möjligheter för ökad kunskap om världens och kulturell information Ämne: Tidshantering 1. lista arbetsförväntningar för personal 2. tillhandahålla verktyg för att prioritera uppgiften för inhemsk vård 3. skapa med personal ett preliminärt schema för vård baserat på dessa fakta Ämne: Konfliktlösning 1. Förklara minst fem grundläggande principer om empatisk kommunikation för att hantera konflikter 2. utveckla politik som ger befintliga frontlinjeledare tillstånd och förväntningar att arbeta med andra medarbetare om konfliktlösning 3. utveckla politik för progressiv disciplin och förklara hur det här fungerar för nuvarande främsta ledare Ämne: Stresshantering 1 lista och känna igen stora symtom och beteenden relaterade till för mycket stress 2. skissera tre till fem stressman agementstrategier 3. lista snabba strategier personalen kan använda under arbetsskiftet såväl som hemma för att minska stressnivå 4. utbilda personal om grundläggande riktlinjer för att bygga supportarbetsgrupper Ämne: KommunikationsfärdigheterKulturella tillvägagångssätt 1. lära varandra och personal om olika kulturella tillvägagångssätt och levande stilar 2. Identifiera tre steg för att främja ett klimat där skillnader i kulturer ses över som positiva och additiv 3. lära åtminstone tre metoder för problemlösning när kulturella skillnader och praxis störa nödvändig inhemsk vård. Ämne: ArbetsförväntningKoordinering inklusive myndighet och ansvar 1. Lär dig tre metoder för problemlösning som innefattar identifiering av det underliggande problemet 2. gör personaluppdrag baserade på inmatning från personal 3. utvärdera tillvägagångssätt och korrigera baserat på resultat Ämne: TeamarbetePositiv arbetsmiljöPositiva belöningar 1. Identifiera egenskaper hos ett effektivt team 2. Beskriv fyra färdigheter som ledare kan använda för att främja engagemang och samarbete 3. Utveckla minst fem riktlinjer för att behandla personal med respekt och att hjälpa personal att lära av varandra. Ämne: MålinställningarFörberedelser Recensioner 1. utveckla riktlinjer för fastställa specifika mål med personal och hjälpa dem att planera att uppfylla dessa mål 2. utveckla politik som uppmuntrar personal att söka utbildningsmål genom karriärstegar 3. utveckla riktlinjer för effektiv observation och återkoppling mot måluppfyllelse (av personal) Ämne: Konstruktiv kritikKonsekvenser 1. etablera tydliga standarder för beteende, och som känner igen och belöna personal när de uppfyller kraven 2. lista sätt att närma sig personal vars prestation är en angelägenhet (med en win-win-inställning) 3. beskriva hur lärande av empatisk kommunikation kommer att hjälpa frontlinjeledare hantera konfliktkonstruktiv kommunikation och hjälpplan för lösning Analysera dina lärandemål för relevans, inriktning, sekvens och testbarhet 1. Vilken sekvens ska målen uppnås Vanligtvis bygger lärandet på lärande. Det kan vara användbart att lära sig vissa områden av kunskap och färdigheter innan de lär sig nya områden. 2. Kommer målen att nå det övergripande utbildningsmålet? Nu läser du för att skriva ner dina inlärningsmål i ramverket för att utforma din träningsplan. 3. Vilka är de bästa lärandeaktiviteterna för att uppnå målen? Metoderna matchar exempelvis de studerandes specifika inlärningsstilar. läsa, göra eller lyssna Gör metoderna sträckta sina stilar, också Är metoderna lättillgängliga Går metoderna till exempel av verkliga lärande möjligheter, till exempel. använda träningsmöjligheter på arbetsplatsen, verkliga problem som uppstår på jobbet, använd projekt och program på jobbet. Observera att inlärningsaktiviteter alltid stämmer överens med lärandemålen på ett och ett sätt. Du kan dra nytta av följande länkar, några typiska sätt att lära dig. Några nya sätt att lära sig på arbetsplatsen och lärande stilinventariet.) 4. Innehåller aktiviteterna pågående reflektioner om lärande Eleverna kommer att dra nytta av att regelbundet ta tid att stå tillbaka och fråga om vad som händer i träningen, vad lär de och vad, om något, bör ändras. Färdigheter i reflektion är avgörande för pågående lärande i liv och arbete. Överväg att använda en privat inlärningsdagbok. Nu läser du för att skriva ner inlärningsaktiviteterna i ramverket för att designa din träningsplan. 5. Vilka resultat eller bevis på lärande kommer att produceras För idéer om vad som resulterar i att utforma i din plan, se exempel på resultat för lärare som medel för att verifiera lärande. Nu är du redo att skriva ner ditt bevis på att du lär dig i ramverket för att utforma din träningsplan. 6. Vem ska verifiera att var och en av lärandemålen uppnåddes Ideellt utvärderas lärandet av någon som har stark kompetens inom de kunskaper och färdigheter som krävs för att uppnå träningsmålen. Nu är du redo att skriva ner din utvärderare i ramverket för att utforma din träningsplan. 7. Vilka kostnader kommer att associeras med att utveckla och genomföra din plan Tänk på faciliteter, teknik, personal, specialkunskap, etc. Du kanske vill uppdatera quotBudgetquot-avsnittet i ramverket för att utforma din träningsplan. 8. Hur ska lärare hantera tid och stress Under de lärande som utformar träningsrum (klassrum) kommer 8230strategi att kräva syn, fokus, riktning och ett handlingsplaneringsdokument. Alla som följer den här bloggen vet att jag tenderar att göra en mjukare inställning till träning som ibland kanske inte verkar som traditionell eller som typisk för de träningsprinciper du lär dig i skolan. Jag har också en tendens att väga min sida med hylleprodukter, även om gästskrivare är mer än välkomna att göra så länge de skriver generellt om alla sådana produkter. Den här bloggen är inte att marknadsföra, men att dela ut träningsidéer och bästa praxis. Att sätta folk först är en del av någon träning för mig, men det är också en affärssida att vi inte kan ignorera. Våra kunder är vinstorienterade såvida de inte är vinstdrivande, men de ser fortfarande i botten. Utbildning och utveckling i någon organisation kräver en träningsstrategi för att uppnå framgång, och en metod för att få det att ske (eller genomförande). Vi är överens om våra ledare (såväl som våra tränare måste ha vision, fokus, riktning och det är bara meningsfullt att lägga det i ett handlingsplaneringsdokument. Det betyder att det är skrivet i sten. Jag tror inte det, men det kommer att påminna oss alla var vi började och var vi borde vara hela tiden. Om det ändras när som helst, bör vi kunna ändra det uttalandet för att överensstämma med vår nya vision, riktning, fokus etc. Omedelbart. Inte ändringar. Ändringar av planen shouldn8217t händer nyckfullt, men bara med bra tanke och diskussion. Utan en träningsstrategi eller en handlingsplan har vi ingen mekanism som fastställer för alla våra medel för att uppnå dessa grandiösa mål, vilket är vad de är om de inte formaliseras på något sätt Strategin kräver därför vision, fokus, riktning och ett handlingsplaneringsdokument. En utbildnings - och utvecklingsstrategi är en mekanism som fastställer vilka kompetenser en organisation behöver i framtiden och ett sätt att uppnå det. skriva på något sätt gör det till en outplånlig bläck för företagskulturbrevet och ett motiv för företagskulturen i allmänhet. En annan bra anledning är att en plan alltid är bra. Det kan vara ett trevligt ordstäv men det säger bäst: allt som är värt att uppnå är värt att planera för att veta hur din produkt eller tjänst kommer att användas och hur det kommer att påverka andra innan du utvecklar det som planerar för framtiden. Studier har visat att med en träningsstrategi förbättras produktiviteten när nästan alla företagsutgifter hade en plan. Många punkter kan ställas fram till förmån för varför du behöver en träningsstrategi, så länge den är relaterad till den planen. Som en del av en effektiv strategisk utbildnings - och utvecklingsplan behöver du detaljerade versioner av följande: Jag skulle argumentera för att hålla personliga utvecklingsplaner i Forefront8230 CorporateOrganizational Vision Executive Mentoring Teamutveckling och Team Building Management and Leadership Development (inte alla är överens med ledning som en del av detta, men inte all ledning är ledare) Kompetenskrav och kompetensprofilering, mål och handlingsplaner, personalutbildning och tränare-tränarebehov. Hur passar dessa objekt med Big Five: Equity and Diversity, Organisation (and Personnel) Values, Business Process (och Personal) Improvement, Change Management (och Personal Adjustment). och organisationsdesign och struktur Traditionella tillvägagångssätt identifierar kundens behov av träningsbehov när det gäller deras organisatoriska strategiska plan, jämföra det med Human Resources8217s strategiska plan, fokusera på omfattande intervjuer eller fokusgrupper och se hur allt går ihop med personliga utvecklingsplaner. Jag skulle argumentera för att hålla personliga utvecklingsplaner i framkant snarare än förra, eftersom personal som saker som personlig utvecklingsplaner tenderar att gå vilse eller vara kortfattat till förmån för bottenlinjen. Människor är en ovärderlig resurs8211 viktigare än de flesta chefer och ledare verkar veta när det gäller att hjälpa företaget att gå bakom produktiviteten. Don8217t glömma, det är samma personer som kan vara på bottenvåningen och höra vad du inte är. Ignorera dem eller behandla dem som hundar och de kan skälla och bita istället för att vara din bästa vän. Nu tillbaka till affärer. Så hur håller du ögonen på sakerna Mer planering. Detta är faktiskt din strategiska plan för utbildning och utveckling. Det är den större bilden. Som på slagfältet innehåller en strategisk kamp många taktiska enheter som de nedan som hjälper till att genomföra eller göra att hända den större planen händer. Upprätta företagsorganisatoriska utvecklingsbehov, nutid och framtid, Ställ in organisatoriska utbildningsmål, granska dina personaldokument med ett öga för ytterligare eller missad talang att vara en del av din nya träningsplan, (jag tycker att det är användbart att intervjua personer som uttryckte intresse för utbildning till bli en del av gruppen under den här tiden kan deras insikt vara fantastisk.) Skapa en träningshandlingsplan för att se till att du har nödvändiga system på plats, att du kan få tillgång till resurser, andra källor som anses lämpliga eller utforma träning och placera den i tid för användning. Leverera träningen med ett antal lämpliga metoder som bestäms av värde och kostnadseffektivitet. Övervaka träningsvärdet såväl som anställdas behov och tillfredsställelse, Utvärdera träningen genom bedömning och hållbarhet övertid, och ompröva träningsplan och / eller träningsplan om det behövs, med en plan för omedelbar förändring av själva träningen. Don8217t utveckla någon plan, särskilt en strategisk plan för utbildning och utveckling, om du inte kommer att använda den. Naturligtvis är träningen bara lika bra som ditt företags eller organisatoriska ledarskap är villigt att stödja det. Få deras inköp först. Se till att du har utarbetat det till fullo och det är en win-win. Vet vilken ledare din chef är. Vissa är mer imponerade av siffror, så hitta dem och ge dem till honom eller henne. Hitta andra företag där denna typ av program har gjort skillnad och ge honom sin statistik. Om han eller hon begär kärlek till hans eller hennes folk, visa hur den här planen kommer att göra alla en stor lycklig familj. Självklart om chefen är en väldigt beordrad sorts person kommer han eller hon att älska denna plan. Jag tror att du får idén. När det gäller marknadsföring av detta för företagsstöd, se till att du har gjort dina läxor, det vill säga produkter och tjänster kommer att gynna hur mycket av när när vad den här planen kommer att kosta på sikt. Vad sägs om outsourcing av tränare jag tycker inte om den här idén. Var ska pengarna komma från Inte min budget Var redo att förutse och svara på alla frågor. Var redo att justera. De flesta av officerarna vill göra justeringar. Håll bara dina kunder i åtanke, kosta för mottagna värden, skapa roller och ansvarsområden (du vill inte att människor pekar på fingrarna i en krisstid så planera tidigt) och ge din träningsplan en slogan8211 som är relaterad till företagets vision it8217ll hjälper till att hålla alla på samma sida. Och med någon lycka har you8217ll en löpande plan som fungerar. Se, jag sa att jag kan organisera. När det gäller en bra och skälig, annan källa till hur man gör en grundläggande behovsbedömning, kolla in den här länken: dirjournalguage-to-conduct-a-training-needs-analysis För mer resurser om träning, se träningsbiblioteket. En sista påminnelse: Jag har en webbplats där du kan hitta andra saker jag har skrivit, inklusive min bästsäljande, The Cave Man Guide To Training and Development och information om min roman om den närmaste framtiden, Harry8217s Reality. Glad träning.
No comments:
Post a Comment